bezárás

Dr. Szoboszlai János PhD

egyetemi docens, tanszékvezető
Képzőművészet-elmélet Tanszék

Publikációk

2014 ,

Nem lesz könnyű – Pályakezdők és dilemmák, artmagazin.hu
http://artmagazin.hu/artmagazin_hirek/nem_lesz_konnyu.2341.html?pageid=81

Szakmai minimum – Kortárs képzőművészet és oktatás, tranzit.hu http://tranzit.blog.hu/2014/04/10/szakmai_minimum_iii_kortars_muveszet_es_oktatas

2013,

Az alapok hiányoznak, Museum Café, Budapest, 2013, április, pp.29-30
Kiknek és hogyan kellene támogatnia a fiatal képzőművészeket? Válasz az Artmagazin Online körkérdésére. http://artmagazin.hu/_online/korkerdes_kiknek_es_hogyan_kellene_tamogatnia_a_fiatal_kepzomuveszeket_.1581.html?pageid=81

2012,

NETRAF, in. Contemporary Art in Hungary, Absolut Media Zrt, Budapest, 2012, pp.180-185
Tárlatvezetés, Műértő, 2012, november

2011,

Horváth Tibor, in. Contemporary Art in Hungary, Absolut Media Kft, Budapest, 2011, pp.214-225.

Passzív rezisztencia (Mladen Stilinovich kiállítása a Ludwig Múzeumban), Műértő, 2011. május, p.1, p10.

Kortárs műkereskedelem, in, Új utak a művészetmenedzsmentben, Art and Business Kézikönyv, Arts and Business Kiadó, 2011. pp.145-171.

2010,

A láthatatlan gyűjtemény (Az ICA-D kortárs kollekciójának történetéről), in. A Kortárs Művészeti Intézet – Dunaújváros gyűjteménye, 2010, Modern Művészetért Közalapítvány, Dunajváros, 2010, pp. 5-7.

Folyt. köv., A Második Nyilvánosság után - húsz éves a Knoll Galéria, Magyar Lettre, 2010 nyár, pp.64-65.

Shifting Perspectives On Curatorship, artmargins.com (szerk: Allan Siegel)

2008,

Olaj a tűzre – az Irokéz Gyűjtemény 2008-ban, in. Irokéz Gyűjtemény, Az idő legújabb cáfolata című kiállítás katalógusa, Magyar Nemzeti Galéria, 2008, pp.8-13.

2006,

Kortársság és korszerűség, in. Acélecset, Művészet az ország közepén, Dunaújváros MJV Önkormányzata, 2006, pp.216-227

2005,

Csütörtök 13, Szarka Péter művei Berlinben, Sao Paulóban, Haarlemben, Bécsben és Budapesten, Artmagazin 2005/4. pp.28-31.

2003,

Szomorú szépségek, Hideki Iinuma szobrai Budapesten az acb Galériában, Artmagazin 2003/1. pp.62-63.

Információtechnológia és a kortárs művészeti galériák, Artmagazin 2003/1. pp.36-39.

2002,

Kortársak gyűjtése korszerű koncepcióval, MEO Art FAIR, 2002

A gyűjtés szempontjai, PrivArt, 2002/4

Egyetlen művésszel, egyetlen sorozattal, Műértő, 2002/11.

Gerhard Richter retrospektív az Art Institute of Chicago-ban, Műértő, 2002/5

Állam és filantrópia - Az amerikai művészetfinanszírozás rövid története II., Műértő, 2002/5Hét szűk esztendő – Új helyzet az Egyesült Államok filantróp gazdaságában (Reagan L. Grusy  cikkének szerkesztése és fordítása), Műértő, 2002/5

A lények, a hely és a törzs – A 2002-es Whitney Biennáléról, Műértő, 2002/8

Állam és filantrópia - Az amerikai művészetfinanszírozás rövid története I., Műértő, 2002/4

Egy generáció önarcképe – Tájékozódási pontok a kilencvenes évek magyarországi képzőművészetéhez  in. A második nyilvánosság – XX. századi magyar művészet, Enciklopédia, Budapest, 2001.

A dunaújvárosi Modern Művészetért Közalapítvány műtárgy-gyűjteményének létrejötte, tulajdonjoga, értéke, tartalma, jelentősége és jövője, valamint aktuális muzeológiai problémái, in. A kortárs művészet múzeumi gyűjteményekben 1988 – 1999, Képző- és Iparművészeti Lektorátus

Systematica – Exploring Process, The School of the Art Institute of Chicago, katalógus

2001,

Szeretném ezt a digitális imidzset a lehető legszerencsétlenebb helyzetbe hozni – Szőke Katalin és Szoboszlai

János beszélget Szarka Péterrel, Balkon 2001/10

Szalai Tibor művészete (1979-1985), in. Szalai Tibor Életmű-kiállítás Katalógusa, Budapest Galéria, Budapest

Az Irokéz-gyűjtemény színre lépése, in Az Irokéz Collection, katalógus, Szombathely

Színre lép az Irokéz-gyűjtemény, Műértő,  2001/5

A történetmondás vágya - Szépfalvi Ágnes és Nemes Csaba story-board-jai, in. A Nap háza, katalógus, Kortárs Művészeti Múzeum – Ludwig Múzeum, Budapest

Tehát, bajlódni kell a festészettel  - Kósa János művészetéről, Műértő, 2001/4

Tehát, bajlódni kell a festészettel  - Kósa János művészetéről, in. Kósa János, katalógus

2000,

Kitörni az elszigeteltségből, Műértő, 2000/7-8

Nem vagyok olyan ártatlan – Komoróczky Tamás művészetéről, in. Toyotomi, Komoróczky Tamás katalógusa

Lullaby – Pacsika Rudolf művészetéről, in. Pacsika Rudolf katalógusa, ICA-D

Orbán Sándor művészetéről, in. Orbán Sándor: Mandalák, katalógus, ICA-D

Ádám Zoltán művészetéről, Árgus, 2000/10

1999,

Selbroträt einer Generation,  in. Die Zweite Offentlichkeit - Kunst in Ungarn im 20. Jahrhundert, ed. Hans Knoll, Verlag der Kunst, Dresden

...and the background (Notes on the condition of contemporary Hungarian visual art) and Project Description: „Who By Fire?” - Central European Curatorial Meetings And Seminars 1997 - 2002, Institut fur Auslandsbeziehungen, e.V., Kunstlerhaus Stuttgart Reuchlinstrasse

Milieu et l’Ego. From Frame to Frame, in. A művészeten túl (szerk. Peter Weibel), Ludwig Múzeum -  C3, Budapest

Szelíd konfrontáció, avagy a jelen antropológiája, in. Ifjúkori önarckép, katalógus, ICA-D

A világot jelentő gördeszkák (a művészet mint szubkultúra), www.alapzaj.hu

Súlytalanság – Nemes Csaba és Veress Zsolt művészete, www.c3.hu

Megjegyzések a mai magyar művészetről, Európai Füzetek, www.europaifuzetek.hu

1998,

On the Art of Attila Szűcs / On the Art of Csaba Nemes  / On the Art of Ágnes Szépfalvi, White Flags, Osztrák Kultúrintézet, Budapest

...és a háttér, White Flags, Ausztriai Kultúrintézet, Budapest

Súlytalanság – Nemes Csaba és Veress Zsolt művészete, Balkon, 1998/10

Beszélgetés a  kortárs művészet intézményes keretéről, Balkon, 1998/8

Nicolas Baginsky: Killer Mosquitos, Balkon, 1998/8

John Wood - Paul Harrison: Video works, Monitor-Installation, Balkon, 1998/8

About Slaven Tolj’s Performance, Detail, 1998/5, Csehország

Szelíd konfrontáció, Törökfürdő, 1998/2 és www.c3.hu       

1997,

Anmerkungen zu dem Projekt von Antal Lakner und Georg Winter, Neuer Berliner Kunstverein, Berlin

Notes on the Art of/from the Margin,  ISLAND - OTOK, Visual Arts Library, Meandar-SCCA-Zagreb, Zágráb

Szűcs Attila legújabb festményeiről, katalógus, István Király Múzeum,  Székesfehérvár

1996,

Én-játékok - I. ,Törökfürdő, 1996/1

Levél Kósa Jánosnak, Balkon, 1996/5

Les tableaux de mon exposition (Monique L. festményeit a budapesti Francia Intézetben bemutatja Szoboszlai János), Balkon, 1996/6

A question of terminology: appropriation art in  Central Europe?  in. Találkozások Közép Európában –  a kortárs művészet és művészetkritika eszméi, témái, módszerei és problémái című szimpozion szövegeit tartalmazó kötet, a Magyar Köztársaság Művészeti Alapja, Budapest

1995,

Doppelgänger  (Tooth Gábor Andor művészetéről) Balkon, 1995/2

Jam Session  (A FÛ csoportról) Új Művészet, 1995/4

Audio-vizuális beszélgetés (az Iparművészeti Főiskola  Audio-Vizuális szakának tanáraival)  Balkon, 1995/6

Szépfalvi Ágnes festményei , Új Művészet, 1995 november-december

Szűcs Attila, Magyar Narancs, 1995.  november 23.

V=A.•Ω, The Annual Exhibition of SCCA - Budapest 1994) SCCA - Quarterly 1996/1

1994,

Képkiállítás  - Szűcs Attila kiállításáról, Balkon, 1994/4 és a Bartók 32 Galéria évkönyve, 1995 

The Cave  - Steve Reich és Beryl Korot művéről, Balkon, 1994/6

Csak R&R, de nekem tetszik   (Roderick Buchanan és Ross Sinclair kiállításáról), Balkon, 1994/7

A pénz diszkrét pálya I-II. (Nemes Csaba és Veress Zsolt projektje 1991-1994), Balkon, 1994/9 és a Bartók 32 Galéria évkönyve, 1995 

HANG (Árvai György, Beviz József, Braun András, Kiss Péter, Nemes Csaba és Veress Zsolt kiállításáról), Balkon, 1994/10A Rabinec Galéria  in: A  Modern Poszt-jai, Esszék, tanulmányok, dokumentumok a 80-as évek magyar képzőművészetéről, ELTE BTK

1993,

Hűvös biztonság - kortárs osztrák képzőművészekről, Balkon, 1993/1

Hanginstallációk  - az Újlak Csoportról, Balkon, 1993/2

1989,

Szelep - Fiatal képzőművészek  kiállítássorozata a BME Bercsényi Klubjában, Nappali Ház, 1989/1