bezárás

Dr. Szoboszlai János PhD

egyetemi docens, tanszékvezető
Képzőművészet-elmélet Tanszék

Életrajz

Kisvárda, 1967/06/27

Végzettség és szakképzettség

1997, kurzus: Contemporary Art in the Context of Museums, Institut fur Kulturwissenschaft, Wien, Austria
1994, MA, Művészettörténész, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest
1993, MA, Magyar nyelv és irodalom szakos tanár, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest
1998 – 1994 Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest, magyar, művészettörténet, esztétika szakok
1996 – 1998 Kossuth Lajos Tudományegyetem, Debrecen, magyar-történelem szakok
1981 – 1985 érettségi, Bessenyei György Gimnázium, Kisvárda
1975 – 1982 Weiner Leó Zeneiskola, Kisvárda, gordonka szak
1978 – 1981 Kodály Zoltán Zenei Általános Iskola, Kisvárda
1973 – 1978 Általános Iskola, Tuzsér

Tudományos fokozat

2003, PhD, Művészettörténet, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest

Nyelvtudás

1991 First Cambridge Certificate in English, Kingsway College, London
1992 Angol C középfok, Magyar Állami Nyelvvizsgabizottság, Budapest

Munkahelyek és szakmai munka

2011-től megbízott, majd 2012-2016 között kinevezett tanszékvezető, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Képzőművészet-elmélet Tanszék (oktatás, oktatásszervezés)

2014–15  OFF Biennale Budapest (társkurátor)

2015-től témahirdető és témavezető, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Doktori Iskola

2015-től docens, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Képzőművészet–elmélet Tanszék

2012    óraadó az ELTE Művészettörténeti Intézet Doktori Iskolájában (oktatás)

2009-től adjunktus, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Képzőművészet–elmélet Tanszék (oktatás)

2005 – 2015, független szakértő, International Visegrad Fund, Bratislava (tanácsadás, pályázati kiértékelés)

2004 – 2012, elnök, Horváth Művészeti Alapítvány Kuratóriuma (tanácsadás, műgyűjtés)

2004 – 2016, független szakértő, The Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA), Európai Unió, Brüsszel (tanácsadás, pályázati kiértékelés)

2003 –tól  változó rendszerességgel meghívott előadó és opponens  az Moholy-Nagy László Egyetemen (oktatás, bírálat)

2003 – 2009, társtulajdonos, vezető, acb Kortárs Művészeti Galéria, ügyvezető, Trance Balance Kft. (műkereskedelem, tanácsadás)

2001 – 2002, special visiting lecturer, The School of the Art Institute of Chicago, USA (oktatás)

1999    meghívott előadó, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Intermédia Tanszék, Budapest (oktatás)

1998-tól vezető, beltag, Grand Turizmo Művészeti Konzultációs és Kommunikációs Bt. (tanácsadás, projekt-menedzsment), ennek keretében – többek között – 2009-13 a Kortárs Művészeti Intézet – Dunaújváros (ICA-D) művészeti vezetése

1997 – 2001, társigazgató (Páldi Líviával), majd igazgató, az Modern Művészetért Közalapítvány által működtetett Kortárs Művészeti Intézet – Dunaújváros (ICA-D), (kiállítási-, gyűjteményezési-, rezidencia-, múzeum-kommunikációs-, kutatási és konferencia-programok kurátori munkája, intézményvezetés, fundraising)

1996  ösztöndíjas, Modern Művészetért Közalapítvány, Dunaújváros (a Kortárs Művészeti Intézet szakmai koncepciójának kidolgozása)

1994 – 1996, visual arts program coordinator, Soros Kortárs Művészeti Központ (SCCA), Budapest (asszisztens kurátor, a dokumentációs program koordinátora)

1994, kurátor, Műcsarnok, Budapest (kiállítási asszisztencia)

JELENTŐSEBB TUDOMÁNYOS EREDMÉNYEK ISMERTETÉSE,
FONTOSABB HAZAI ÉS NEMZETKÖZI TANÁCSKOZÁSON TARTOTT ELŐADÁSOK JEGYZÉKE

Ösztöndíjak

2013-14, NKA alkotói ösztöndíj

2014, The Royal Dutch Embassy, Budapest (utazási támogatás Hollandiába)

2003, The Mondriaan Foundation, Amsterdam(utazási támogatás Hollandiába)

2000 – 2002, Open Society Institute, International Policy Fellowship, Budapest

1996 és 1997, Állami Eötvös Ösztöndíj (Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam)

1994 – 1997, Kállai Ernő Műkritikusi Ösztöndíj

Tagság

1996-2014 között tagja a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesületnek

1995-től tagja az Association Internationale des Critiques d’Art-nak (AICA)

Konferenciák, szimpozionok

2020, EU4ART international on-line conference, Summary Meeting Minutes – WP2/WP3 Meeting,
section: Career prospects + needs in a higher education context

2020, A few notes on discursivity in contemporary art, and on the perception of on-line contemporary artworks - Keynotes for the conference panel Medium As a Message in Visual Arts, PERSPECTIVES: Educational Aspects of Technologies of Imaging in the Perspective of Visual Literacy, Faculty of Art and Design at Jan Evangelista Purkyne University in Ústí nad Labem, 22-23 October, 2020.

2019, 1989 és a rendszerváltás: a társadalmi cselekvés lehetőségei, Szeged, Szent-Györgyi Albert Agóra, 1956-os Intézet  Alapítvány, ELTE BTK Új- és Jelenkori Magyar Történeti Tanszék, Eszterházy Károly Egyetem Történettudományi Doktori Iskola, MTA BTK Történettudományi Intézet, MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont, Szegedi Tudományegyetem ÁJTK Politológiai Tanszék

2019, A hazai kurátorképzésről, szakmai fórum, Magyar Nemzeti Múzeum

2014, Erste Stiftung Patterns Lectures Seminar, Wien, Austria

2012, Szünet nélkül, OSA, Budapest

2010, Folyt. köv., A Második Nyilvánosság után - húsz éves a Knoll Galéria, Knoll Galéria, Budapest

2010, Az MKE Képzőművészett-elméleti képzéséről, A kortárs művészet managementje, Műcsarnok

2008, Kortárs kultúrpolitika, A gyűjtés politikája – nemzetközi konferencia a tranzit.hu és az ICA-D szervezésében, ICA-D, Dunaújváros

2002, National Conference for Professionals in the Cultural Sector, Chicago Cultural  Center, Chicago, USA

2000, The Principles of the Modernisation of the Institutional Frame of Art, MSE (Middle-South-East), Skuc Gallery, Ljubljana, Szlovenia

1999, On Contemporary Hungarian Art, rotor, Graz, Austria

1999, A dunaújvárosi Modern Művészetért Közalapítvány műtárgy-gyűjteményének létrejötte, tulajdonjoga, értéke, tartalma, jelentősége és jövője, valamint aktuális muzeológiai problémái, A kortárs művészet múzeumi gyűjteményekben, Veszprémi Egyetem

1998, Conference on art and its mediation in the West and Eastern European counties, IFA, Stuttgart, Germany

1998, A kortárs művészet intézményrendszere,  ARITMIA 6, ICA-D, Dunaújváros

1998, Contemporary Art in the Context of Museums, Institute für Kulturwissenschaft - Kulturkontakt, Wien, Austria

1998, Does Contemporary Art Need Museum?, CIMAM Conference, ELTE-Ludwig Múzeum, Budapest,

1997 , Who by Fire?, The Institutional Frame of Art in Central  Europe, ICA-D, Dunaújváros

1997, White Flags, Studio-lectures in artists’ studios in Budapest, Austrian Kulturinstitut – Knoll Galéria

1996, Three spaces (Notes on the art of/from the margin) ISLAND - OTOK, The  Annual Exhibition and Symposia of SCCA-Zagreb, Art Radionica Lazareti, Dubrovnik,  Horvátország

1996, A question of Terminology: Appropriation art in Central-Europe? “Crossroads in Central-Europe (Ideas, Themes, methods and Problems of Contemporary Art and Art Criticism)”, International Conference of Central Europe and  Mediterranean Countries, Francia Intézet, Budapest

Lektorálás

Curatorial Dictionary (lektor) http://tranzit.org/curatorialdictionary/

Kurátori munka

2017-18, Topography of Hope - Crystallized, House of Arts, Ústi nad Labem (a kurátori team tagjai az MA in Curatorial Studies hallgatói, Faculty of Art and Design, Jan Evangelista Purkiné University, Ústi nad Labem, Czech Republic)

2014-15, OFF Biennale Budapest (társkurátor) www.offbiennale.hu

2003-2009, az acb Galéria kiállításai (7 év során két kivétellel) www.acbgaleria.hu

1996-2001, a Kortárs Művészeti Intézet helyi és nemzetközi kiállításai és projektjei nagy része www.ica-d.hu

1996, A Pillangó-hatás, Műcsarnok, Soros Center for Contemporary Arts, kurátorasszisztens Dr. Peternák Miklós mellett Monique L., French Institute, Budapest, Hungary

1995, V = AΩ, Csók István KJéptár, Székesfehérvár, kurátorasszisztens Suzanne Meszoly mellett Utazás,  Terem, Dunaujvaros, Modern Művészetért Közalapítvány

1994, 80-as évek - képzőművészet, Ernst Múzeum,  kurátorasszisztens Dr. Keserü Katalin mellett

Konferenciák, szimpozionok

2010, Folyt. köv., A Második Nyilvánosság után - húsz éves a Knoll Galéria, Knoll Galéria, Budapest

2010, Az MKE Képzőművészett-elméleti képzéséről, A kortárs művészet managemenje, Műcsarnok

2008, Kortárs kultúrpolitika, A gyűjtés politikája – nemzetközi konferencia a tranzit.hu és az ICA-D szervezésében, ICA-D, Dunaújváros

2002, The Dinamics of Globalisation, National Conference for Professionals in the Cultural Sector, Chicago Cultural  Center, Chicago, USA

2000, The Principles of the Modernisation of the Institutional Frame of Art, MSE (Middle-South-East), Skuc Gallery, Ljubljana, Szlovenia

1999, On the Contemporary Hungarian Art, rotor, Graz, Austria
A dunaújvárosi Modern Művészetért Közalapítvány műtárgy-gyűjteményének létrejötte, tulajdonjoga, értéke, tartalma, jelentősége és jövője, valamint aktuális muzeológiai problémái, A kortárs művészet múzeumi gyűjteményekben, Veszprémi Egyetem

1998, Conference on art and its mediation in the West and Eastern European counties, IFA, Stuttgart, Germany
A kortárs művészet intézményrendszere,  ARITMIA 6, ICA-D, Dunaújváros
Contemporary Art in the Context of Museums, Institute für Kulturwissenschaft - Kulturkontakt, Wien, Austria
Does Contemporary Art Need Museum?, CIMAM Conference, ELTE-Ludwig Múzeum, Budapest

1997 , Who by Fire?, The Institutional Frame of Art in Central  Europe, ICA-D, Dunaújváros
White Flags, Studio-lectures in artists’ studios in Budapest, Austrian Kulturinstitut – Knoll Galéria

1996, Three spaces (Notes on the art of/from the margin) ISLAND - OTOK, The  Annual Exhibition and Symposia of SCCA-Zagreb, Art Radionica Lazareti, Dubrovnik,  Horvátország
A question of Terminology: Appropriation art in Central-Europe? “Crossroads in Central-Europe (Ideas, Themes, methods and Problems of Contemporary Art and Art Criticism)”, International Conference of Central Europe and  Mediterranean Countries, Francia Intézet, Budapest