bezárás

Dr. habil. Peternák Miklós CSc.

egyetemi tanár
Website: http://www.pm.c3.hu/
Intermédia Tanszék

Publikációk

(válogatás)

Az új látás gyökerei. Transzdiszciplináris kísérlet, in: Neumer Katalin (szerk.), Identitások és médiák II. Médiák és váltások, Budapest: Gondolat, 2016. 89–123.
What is Personal and What Is Not. The Role of Photographs in Some of the Works of Tamás Waliczky, in: Photo-based New Media Works by Tamás Waliczky. School of Creative Media, City University of Hong Kong, 2016. 12–28. (angol és kínai nyelven) https://issuu.com/tamasw/docs/photo-based-new-media-works-by-wali
Időalap / Timebase. Idő-alapú médiaművek a kortárs képzőművészetben.(elektronikus, szerk.) C3 Alapítvány – Új Budapest Galéria, 2016. http://www.c3.hu/idoalap/downloads/idoalap_timebase.pdf
Szellem az anyagban – az érzéki világ kiterjesztése és a technikai médiumok – 1. rész. Balkon 2015/5. pp. 14–22. https://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2015_05
Szellem az anyagban – az érzéki világ kiterjesztése és a technikai médiumok – 2. rész. Világkiállítások. Mit jelent kiállítani? Balkon 2015/6. pp. 26–30. https://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2015_06
Szellem az anyagban – az érzéki világ kiterjesztése és a technikai médiumok, 3. rész. Látni a láthatatlant: látható semmi – láthatatlan valami. Balkon 2015/7–8, pp. 26–30. https://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2015_07_08
Szellem az anyagban – az érzéki világ kiterjesztése és a technikai médiumok – 4. rész. Coda: Csontváry, Moholy-Nagy, a technikai médiumok. Balkon 2015/9. pp. 20–23. https://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2015_09
Jövő a múltban / A Future in the Past, 2015. http://eyeresonator.c3.hu/publications/
Cinema Think. In: Gusztáv Hámos und Katja Pratschke, Sample Cities. Berlin: Revolver Publishing, 2015. pp. 229 – 232. www.revolver-publishing.de
Tükör, vonal, labirintus. Károlyi Zsigmond és a mozgóképek. In: Károlyi Zsigmond: Régiúj, 1975–2015. Paksi Képtár, 2015. pp. 47 – 54. https://issuu.com/elnfree/docs/karolyi-zsigmond-regiuj-reszlet
Armageddon a Kisteremben, exindex 2015. http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=14&id=56845 http://www.kisterem.hu/miklos-erdely-2015/
Változást! Ars Electronica, Linz. Balkon, 2014/9. pp. 14–21. https://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2014_9
Palotai Gábor: Lehetséges táj/kép / Possible Landscapes, megnyitó, Liget Galéria, 2014. http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=14&id=56570
Koncept.hu / concept.hu. C3 Alapítvány – Paksi Képtár, 2014. http://www.koncept.c3.hu/ http://www.c3.hu/c3/publications/index.php?kiid=35
„Tudomány nincs művészet nélkül, művészet nincs tudomány nélkül.” Beszélgetés Peter Weibellel. Balkon 2014. 2. 10-17. lap http://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2014_2?e=1035308/9212120
Csontváry: Zrínyi kirohanása. Archetipologia Hungarica No.5. In: “Visszhangot ver az időben” Pozsony: Kalligram, 2013. 74–83.
Ivan Ladislav Galeta perspektívái / Perspektive Ivana Ladislava Galete / The Perspectives of Ivan Ladislav Galeta. In:Tihomir Milovac (ed.): Ivan Ladislav Galeta A nullpont tájképe. Krajolik nulte tocˇke. Zero-point landscape. Zagreb: MSU, Paksi Képtár, 2013.
Pozitív szikra. Apertúra, 2013. 02. http://mafot.blog.hu/2013/02/01/pozitiv_szikra#more5057007
Vetítés. In: Kortárs vetített képek. Budapest: Capa Központ, 2013. 112–123. (Kiállítási katalógus) http://capacenter.hu/peternak-miklos-vetites/
mediamuseum.c3, Balkon 2013/11-12. 32 – 35 http://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2013_11_12
Az idei hó. IM 2.0, vagy a kooperáció formái. In: Balkon 2013. 5. pp. 16 – 29. http://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2013_05/19?e=1035308/7385972
“Nyeletlen bicska penge nélkül” – vagy a bikinivonal. In: Balkon 2013. 1. pp. 4-8. http://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2013_01/1
Egology (?) – On the videos of Peter Rónai (+ Appendix), in Peter Rónai, FO Art, s.r.o., Bratislava, 2012, pp. 257-340.
The State of Images / Der Stand der Bilder. Die Medienpioniere Zbigniew Rybczyński und Gábor Bódy. Akademie der Künste Berlin, 2011. – ZKM-Zentrum für Kunst und Medientechnlologie, Karlsruhe 2012. http://stateofimages.c3.hu/index.html
Icarus és Transitus. A szabadság pillanata./ Icarus and Transitus. The moment of freedom. In: Németh Hajnal: CRASH – Passive Interview 2/1. Peternák Miklós (szerk.) 54. Velencei Képzőművészeti Biennále, Magyar Pavilon, 2011. pp. 25-38 http://www.crash-passiveinterview.c3.hu/iras2.html
The Illusion of the Initiative. In: Sabine Himmelsbach (Ed), GATE(WAY)S: Kunst und vernetzte Kultur. KUMU Art Museum Tallinn, 2011. pp. 201-213
“Born/Natura” – A Picture in the Background of a Picture. In: Siegfried Zielinski and Eckhard Fürlus (Eds.). Variantology 5 – Neapolitan Affairs. On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies. Verlag der Buchhandlung Walther Koenig, Cologne, 2011. pp. 361–384
Möbius-tér. In: Visszacsatolás. exindex antológia. C3 Alapítvány, Budapest, 2011. p. 201-202
The Catharsis of Eureka! Attila Csörgő: Archimedean Point. Gurgur Editions, Ljubljana – Ludwig Museum, Budapest, 2010. pp. 80 – 85.
Fényvíziók. / Visions of Light. In: Konkrét fotó, fotogram. Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület, Budapest, 2010. 3-12. lap
Tropy w węgierskiej sztuce mediow. 3rd Warsaw Media art Biennale. Varsó, 2010 http://wbsm.pl/3b/o-biennale/tropy-w-wegierskiej-sztuce-mediow/
bauhaus lab budapest. C3, 2010. (társszerkesző: Kozma Éva) http://bauhauslab.c3.hu/downloads/
Posztvideó. Lábjegyzetek a magyar videózás átalakulásához. Balkon, 2010. 03. 4-11. lap
Pillanatgépek. Katalógus. C3 – Műcsarnok, Budapest , 2009. (társszerkesztő Kékesi Zoltán) http://pillanatgepek.c3.hu/kiallitas/katalogus/
Művészet a “képi fordulaton” túl. / Art Beyond the Pictorial Turn. Szegedy-Maszák Zoltán. Szerkesztő: Prosek Zoltán, Szegedy-Maszák Zoltán. Paksi Képtár, 2008-2009. pp. 5-17.
Kreativitási Gyakorlatok, Fafej, Indigo. Erdély Miklós művészetpedagógiai tevékenysége 1975-1986. (Összeállította: Hornyik Sándor és Szőke Annamária) MTA Művészettörténeti Kutatóintézet – Gondolat Kiadó – 2B Alapítvány – Erdély Miklós Alapítvány. Budapest, 2008
A jelek metamorfózisa. Steina. In: Információs Társadalom, 2009. IX. évf. 1. szám pp. 31-36
Die heroische Zeit der großen Illusion. In: Nike Bätzner - Eva Schmidt - Werner Nekes (Hrsg.): Blickmaschinen. DuMont, Köln, 2008. pp. 215 – 221. Magyarul: Pillanatgépek. Katalógus. C3 – Műcsarnok, Budapest , 2009., spanyolul: Máquinas de mirar. O cómo se originan las imágenes. El arte contemporáneo mira a la Colección Werner Nekes. Colonia: DuMont Buchverlag GmbH & Co.KG, 2009. De la edición espanola, Consejería de Cultura, Centro Andaluz de Arte Contemporáneo (CAAC). 2009.
A kép hatalma, a hatalom képe és a hatalmon lévő kép. Magyar Lettre, 2008 nyár, pp. 18-20.
Art on the Internet, net.art, Artists’ Networks and the Medium of Preservation. In: Acta Historiae Artium, XLIX. 2008, pp. 265-270
Perspektive Ivana Ladislava Galete / The Perspectives of Ivan Ladislav Galeta. In: 25FPS. Internacionalni Festival Eksperimentalnog Filma i Videa. Zagreb, 2008. pp. 119-127. The Perspectives of Ivan Ladislav Galeta. / OI ?POO?TIKE? TOY IBAN ?ANTI??AB ?KA?ETA. Forum Experimental. Thessaloniki, 2008. pp.25-29, / fair. Zeitung für Kunst und Ästhetik, Wien/Berlin, Nr. 2/III, IV. 2008
Attila Csörgő und Moebius Space / Attila Csörgő and Moebius Space. Nam June Paik Award 2008. Wallraf-Richartz-Museum & Foundation Corboud, Köln, 2008 (lapszámozás nélkül)
Valami dereng. A figyelő tekintet a tudományban és a művészetekben, a kutatás és a képek. In: Művészet mint kutatás. MKE, Budapest, 2007. 153-168. lap
Kunst, Wissenschaft und Glaukerei in der Zeit Wolfgang von Kempelens. / Art, Science and Spectacle in the Age of Kempelen. In: Bernhard Serexhe – Peter Weibel (Eds.): Mensch in der Maschine. Matthes & Seitz, Berlin – ZKM, Karlsruhe, 2007. pp. 28-38.
Művészet, tudomány, mutatvány Kempelen korában. Médiaarcheológiai vázlat a XVIII. század második feléről. In: Kempelen. C3 – Műcsarnok, Budapest, 2007
Képháromszög. Ráció Kiadó, Budapest, 2007.
Kép - írás - művészet. Tanulmányok a 19-20. századi magyar képzőművészet és irodalom kapcsolatáról. Ráció kiadó, Budapest, 2006. (szerkesztő, Kékesi Zoltánnal)
Convention and Invention. Notes on the Illustrations to Orbis Pictus. In: Variantology 2. On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies. Verlag der Buchhandlung Walther König, Köln, 2006 pp. 87 – 111.
Művészet, kutatás, kísérlet. (Tudományos terminusok, módszerek, utalások és fogalmi rendszerek a művészetben az 1940-es és 1970-es évek között). Ars Hungarica, 2005. 1. 193 - 212. lap
Tudomány, művészet, technika - a formálás és a reprezentáció szintjei - látás, tudás, kód. in: Kőnig Frigyes: Harmonia perturbata Semmelweis Kiadó, Budapest, 2005
Látás. Kép és percepció. Katalógus C3, Budapest, 2002 (koncepció, társszerkesztő)
A Magyar Képzőművészeti Egyetem könyvtárának optikával, perspektívával, érzékeléssel, mozgásillúzióval kapcsolatos tárgyi emlékei, dokumentumai. in: A Mintarajztanodától a Képzőművészeti Foiskoláig. MKE Budapest, 2002. http://www.mke.hu/mintarajztanoda/konyv2-04.htm
Perspektíva. Katalógus. C3 - Műcsarnok, 2001. Budapest (koncepció, társszerkesztő)
Fotótriptichon. Ica naplója 2001
A pillangó-hatás. Multimédia CD. C3-Műcsarnok, 1998. Budapest (társszerkesztő)
Fény és hang. Adatok az intermédia és az interdiszciplináris gondolkodás kezdeteihez. / "Vision in motion" / MC/M magyar kompjúterművészet. Mindhárom in: A művészeten túl. (szerk. Peter Weibel) Kortárs Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum / Soros Alapítvány C3 Kulturális és Kommunikációs Központ 1999 Budapest, 93-94, 100-104, 403-405. lapok / Jenseits der Kunst. (Hrsg. Peter Weibel) Passagen Vrlg. 1996
A festő és a fecskék. Archetipologia Hungarica N 6. (mai magyar festészet) Olaj, vászon. Műcsarnok, 1997. Budapest
Jelenháromszög. Tűzoltó 72. Kiállítások a Tűzoltó Kiállítóteremben 1991-1995. Katalógus, 1996 Budapest p.24.
Új képfajtákról. Balassi Kiadó Intermedia 1993 Budapest
A konceptuális művészet hatása Magyarországon. http://www.c3.hu/collection/koncept/
A következő száz év. Filmvilág, 1995. jan.(átvéve: Mozgóképkultúra. Szöveggyűjtemény, Eger 1995)
A kép a camera obscurától a computerig. (A "Tudomány és Művészet kapcsolata. Új médiumok" c. Kand. dissz. egyik fejezetének a fele.) Nappali Ház, 1992.2. p. 44.-53.
A tekintet útja. A szem és a látás. Filmkultúra, 1992.4. p. 6.-14.
Kisérlet és kutatás a XX. századi magyar művészetben. Az intermediális technikáktól a komputerképig. Magyar Műhely, 1992. június 20. p.27.-49.
Az államosított látás. Az allegorikus dokumentarizmus megteremtési kísérlete. Corvina, Bp. 1992.
A "vizuális valami". Médiahelyzet Magyarországon 1957-1971. Hatvanas évek. MNG, Budapest 1991.
Adatok a magyar videóművészet történetének tanulmányozásához. SUB VOCE. Műcsarnok, Bp. 1991
F.I.L.M. A magyar avant-garde film története és dokumentumai. Képzőművészeti Kiadó, Bp. 1991.
Újképkorszak határán. A számítógépes grafika és animáció kezdetei Magyarországon. SZÁMALK, Budapest 1989.
Bemerkungen zur Theorie des Computerbildes. Entgrentzte Grenzen, Graz Künstlerhaus 1987
Licht und Klang. Bemerkungen zur Geschichte des Intermedia in den zwanziger Jahren. Wechselwirkungen. Jonas Vrlg. Kassel 1986.
Erdély Miklós 1928-1986. (Erdély Miklós festészetéről). Magyar Építőművészet 1988. 1. 28-31. p.
Előtér és háttér a fotográfiában. Forrás 1988. 11. (Posztervilág-Édenvilág), 74-81. p.
Meduza varázsa és az Arcimboldo hatás. Művészet 1987. 11-12. 62-67. p.
Legami tra il film e la foto ungheresi tra le due guerre mondiali. Nel raggio del I`utopia Cataloghi Marsilio, Venezia 1987. 42-46. p.
A vetített kép. Filmvilág 1987. 9. 16. p.
Lenin mauzóleuma. Mauzóleum. Halálirodalom. Bölcsész Index Centrál könyvek, Budapest 1987. 338-355. p.
Bódy Gábor. Film és elmélet. B. G. életműbemutató, Műcsarnok, Budapest 1987. 17-31.
Az új képfajtákról. Filmkultúra 1987. 11. 23-41. p.
Kondor Béla fényképeiről, Művészet 1984. 8.
André Kertész egy fényképe. Vigadó Galéria, Budapest 1984.
Ockham elve és a fotográfia. Csend. Gödöllő, 1983.
Álomrekonstrukció/Álommásolat. Magyar Műhely 1983. (67. sz. Erdély M. szám) 72-75. p.
Fénykép és történelem. Fotóművészet 1983. 3. 41-44. p.
A filmről. Kísérleti filmezés Magyarországon. Egyetemi Színpad, Budapest 1982. Újraközlése: Szellemkép 1990. 1. Németül: Vfiper`88 1988. Luzern 108-113. p.; németül és angolul: European Media Art Festival. Osnabrück 1988. 189-191. p.
Az INDIGO csoport. INDIGO, Budapest 1981
A fotó-önarckép. Fotóművészet 1981. 3. 23. és 50-55. p.
A fotó, film, videó és az idő. Művészet a változó világban. Az 1980-as Képzőművészeti Világhét előadásai (sokszorosítás, Budapest) 46-51. p.

Teljes lista: http://www.c3.hu/~pm/