Művészeti menedzsment
KEMÜM
Dr. Szoboszlai János PhD
Magyar
Képzőművészet-elmélet Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2K | 2 | 2K | 2 |
A tantárgy címe: | Művészeti menedzsment |
A tantárgy rövidített címe: | |
Tantárgykódja: | KEMÜM |
Felelős tanszéke: | Képzőművészet-elmélet |
Oktatója: | Szoboszlai János |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | szakmai törzstantárgy |
Képzési idő szemeszterekben: | 2 |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): |
5-6 |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | |
Tanórák száma összesen: | 24 |
A tantárgy kredit értéke: | 2 |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | a félévek egymásra épülnek |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | az előadásokon érintett területek átfogó ismerete |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | kollokvium |
Az osztályzat kialakításának módja: | kollokvium |
Vizsgakövetelmények: | az előadásokon érintett területek átfogó ismerete |
Oktatási módszerek: | előadás |
Javasolt tanulási módszerek: | részvétel az előadásokon, egyéni felkészülés a megadott szemelvények, szakirodalom alapján |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): |
A magyar nyelvben meghonosodott menedzsment, illetve menedzsel kifejezések a kezelés, irányítás, igazgatás, vezetés, intézés, ellátás mellett az adott cél sikeres megvalósítására is vonatkoznak. Ebben az értelemben a képzőművészettel kapcsolatos projektek menedzselése egyszerre jelenti magának a képzőművészeti produktumnak, egy művészi karriernek, egy intézményi működésnek, missziónak vagy programnak a kezelését, irányítását, igazgatását, vezetését, intézését, ellátását, valamint mindezek sikeres megvalósítását is. A képzőművészettel kapcsolatos kulturális produkciók konkrét tartalmát és formáját a magyar nyelvben szintén meghonosodott projekt kifejezéssel szokás megnevezni. A képzőművészeti menedzsment mint tevékenység - természetéből következően - éppannyira sokféle formában és céllal valósulhat meg, ahányféle konkrét művészre, kiállításra, konferenciára, kutatásra, ismeretterjesztő programra, vagy publikációra (tehát projektre) vonatkoztatjuk. A projekt-szemlélet kifejezés elterjedt használata ugyanakkor azon a felismerésen alapul, amely szerint a projektmenedzsment modellezhető (tehát tanítható): mindegyik projektnek van meghatározható célja, sikeres megvalósításuknak pedig időbeni-, pénzügyi-, és emberi feltételei vannak. A kortárs képzőművészeti projektek kultúrpolitikai, illetve pénzügyi szempontból alapvetően két szektorban jelennek meg: a közpénzeket meghatározott célok érdekében felhasználó állami- és önkormányzati, valamint az üzleti szempontokat érvényesítő magánszektor területén. A képzőművészek mindkét szektorban érdekeltek és mindkettőben projekt-alapú részvétel formájában vannak jelen. E projektek sikeres menedzselése akkor lehetséges, ha a képzőművészeti menedzsment mindkét terület gazdasági-, jogi- és intézményi hátterét ismeri és azok módszereit alkalmazni tudja. A képzőművészeti menedzsmentnek különösen nagy hangsúlyt kell fektetnie az új, kreatív és innovatív munkamódszerek kifejlesztésére. A kortárs képzőművészetben folyamatosan születnek újabb és újabb műformák, technológiák és művészetfogalmak. Az ezeken alapuló és az új formákban megjelenő alkotásokkal kapcsolatos kulturális produkciók (kiállítások, publikációk, tudományos célú kutatások, ismeretterjesztő- és múzeumpedagógiai programok, stb.) sikeres megvalósítása megköveteli az új módszerek, új menedzselési technikák kifejlesztését. A művészet folyamatosan megújuló gyakorlatának és menedzsmentjének környezete is folyamatosan átalakul. A kortárs képzőművészeti projektek olyan intézményi-, kultúrpolitikai-, gazdasági-, politikai-, technológiai kontextusban jelennek meg a nemzetközi szcénában, amelyre a folyamatos változás jellemző. I. félév: II. félév: |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): |
Új utak a művészeti menedzselésben, Arts and Business Sorozat, Budapest, 2011. szeptember 14. Ajánlott irodalom: Források: |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: |