Korszellem és építészet
Kód:
LTKÉP
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Látványtervező Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
4K | 3 |
A tantárgy címe: | Korszellem és építészet |
A tantárgy rövidített címe: | Korszellem és építészet |
Tantárgykódja: | LTKÉP |
Felelős tanszéke: | Látványtervező Tanszék |
Oktatója: | Csanádi Judit |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | kötelezően választható |
Képzési idő szemeszterekben: | 1 |
Képzési idő hetente: | 4 |
Tanulmányi szint: | szakképzési modul |
Tanórák száma összesen: | |
A tantárgy kredit értéke: | 5 |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | az órákon való jelenlét, a kötelező szakirodalom ismerete, a gyakorlati feladatok elvégzése |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | félévközi feladatokon keresztül, illetve a vizsgán |
Az osztályzat kialakításának módja: | Félévközi elméleti és gyakorlati feladatok eredménye alapján |
Vizsgakövetelmények: | A kollokvium az elméleti összefüggések ismeretére alapozott gyakorlati probléma megoldására irányul |
Oktatási módszerek: | Előadások szemináriumi formában, az adott problémakör elemző tárgyalásával, a diákok által kutatott terület előadásainak közös feldolgozása, gyakorlati téralkotó feladat megoldása |
Javasolt tanulási módszerek: | Az előadások figyelemmel kísérése, a szakirodalom megismerése, a gyakorlati feladatok elvégzése |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | félévenként kettő |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | egy elméleti tanulmány, és egy gyakorlati térelemző feladat |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A színpadi és filmes díszlettervezés területén a tér kifejezési eszközeinek megismerése és pontos művészi alkalmazásának elmélyítése |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | A tantárgy a kultúrtörténet hiedelem- és vallástörténetének átfogó megismerését tűzi ki céljául, abból a szempontból, hogy az emberi társadalom által talált, használt, alakított és épített terek hogyan fejezik ki a létrehozó korszellemet. Ez a társadalom szakrális építészettörténete, amely a mindenkori kultúra hordozója. Természeténél fogva kapcsolódik az írott történelemhez, a kor valamennyi művészetéhez, s ezek összességében a korszellemhez. Fizikai mivoltukban a kor gazdasági és technológiai feltételei is tetten érhetőek. A színpadi látványművészetben a tér állandó változásában szervesen követi a dráma folyamatát, s kifejező ereje a fent leírtak összefüggéseiben rejlik. A kultúrtörténeti megismerést a tér nyelvezetének, összefüggéseinek és szabályainak meghatározása követi. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Mircea Eliade: Vallási hiedelmek és eszmék története; /I. II. III./ Frazer: Aranyág M. Eliade: Az örök visszatérés mítosza Graves: Görög Mitológia Kerényi: Mitológia Mezopotámiai regék és mondák Egyiptomi regék és mondák Kelta regék és mondák Északi népek regéi Germán regék és mondák Képes krónika Pevsner: Az európai építészet története Szentkirályi: Az építészet története Az építészet története /I-VIII./ /Istvánfi: Őskor. Népi építészet Hajnóczy: Ókor Cs. Tompos: Középkor, kelet és Bizánc Zádor: Romanika Sódor: Gótika B. Szűcs: Reneszánsz, Barokk, Klasszicizmus, Romantika? Vámossy: Korunk építészete/ |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | Epidiaszkóp, írásvetítő, diavetítő, video-lejátszó, Tv |