Színháztörténet, dramaturgia
Kód:
LTDRA
Oktató:
Dr. Duró Győző DLA
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Látványtervező Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2K | 2 | 2K | 2 | 2K | 2 | 2K | 2 | 2K | 2 | 2K | 2 | 2K | 2 | 3 |
A tantárgy címe: | Színház- és drámatörténet, dramaturgia |
A tantárgy rövidített címe: | Dramaturgia |
Tantárgykódja: | LTDRA |
Felelős tanszéke: | Látványtervező |
Oktatója: | Duró Győző |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően előírt |
Képzési idő szemeszterekben: | 8 szemeszter (a 9. szemeszterben fakultatív) |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 2.-8.(+1 fakt.) |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | törzsmodul; társművészetek tantárgyi modulblokk |
Tanórák száma összesen: | 216 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 2, 3/félév mintatanterv szerint |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | - |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | 1. félév gyak.jegy, 2-7.kollokvium, 8. félév szigorlat |
Tanulmányi követelmények: | Rendszeres óralátogatás, aktív részvétel; az órákon lejegyzett tananyag otthoni feldolgozása; esetenként egy-egy témából kiselőadás tartása, illetve írásbeli dolgozat készítése; a kötelező olvasmányban megadott színdarabok elolvasása, a drámaismeret tesztek megírása; tájékozódás az ajánlott olvasmányjegyzékben megadott szakirodalomban; a kötelezően előírt színházi előadások, illetve film- és videofelvételek megtekintése. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | A félév során rendszeres egyéni konzultációk, egy-egy témából írásbeli dolgozat készíttetése, drámaismereti tesztek íratása, a közösen megtekintett színházi előadások részletes megvitatása; a félév végén kollokvium ( a kurzus zárásaként szigorlat). |
Az osztályzat kialakításának módja: | Döntő mértékben a vizsgán nyújtott teljesítmény esik latba, de a hallgató jó félévközi munkája (színvonalas kiselőadás, illetve írásbeli dolgozatok) egy teljes jegyet javíthat a vizsgaeredményen. A vizsga elsősorban az ismeretek gondolati földolgozottságát, megértésük mélységét s kreatív felhasználásuk módját ellenőrzi, tehát nem mennyiségi vagy lexikális tudást követel a hallgatóktól. |
Vizsgakövetelmények: | érvényes félévvégi aláírás; szóbeli beszámoló a féléves tananyag egy - a hallgató által húzott - tételéből; egy - a hallgató által húzott - tárgyalt színdarab szóbeli elemzése; a hallgató féléves tervezési feladatának dramaturgiai szempontból történő szóbeli megvédése. |
Oktatási módszerek: | A tananyag átadása szeminárium formájában, tanár és diák interaktív kapcsolatára építve történik. Egyes darabok elemzése során bontjuk ki az adott színháztörténeti kort, vizsgáljuk a használt színházi teret, az előadási körülményeket, a dramaturgiai eljárásokat. A tárgyalt drámák műsoron lévő előadásának, illetve egy-egy híresebb színrevitelük filmváltozatának vagy tévéfelvételének közös megtekintése után vitában szűrjük le e művek kortárs színházi bemutatására vonatkozó tapasztalatokat. |
Javasolt tanulási módszerek: | Az órákon bőséges jegyzetanyag készítése, majd ennek otthoni, megértő-kiegészítő földolgozása; rendszeres darabolvasás és színházlátogatás; az ajánlott szakirodalom tanulmányozása. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | Félévenként 2-4 db. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | Kiselőadás; írásbeli beszámoló. |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | Alapos és aktív általános és szakmai műveltség elsajátíttatása; a hallgatók alapvető drámaismereti repertoárjának kialakítása.; gyakorlati szakmai tapasztalatainak írásbeli kontextusba helyezése; a tervezési feladatok elméleti hátterének biztosítása. A tantárgy átfogó ismereteket ad a hallgatók számára a színház-és drámatörténet, illetve -elmélet, valamint a dramaturgia lehetőség szerinti egészéről. Sorra veszi az egyes történelmi korszakok főbb színházi formáit és drámairodalmát. Vizsgálja a színház mindenkori társadalmi funkcióját a változó időben. Összefüggésükben értelmezi az egyidejűleg jelentkező színházszervezeti, -technikai és -elméleti eredményeket. Kitér az adott korok színházának és a társművészeteknek a kapcsolatára. Sorra veszi a legkiemelkedőbb drámaírókat, rendezőket, színészeket, röviden összefoglalja munkásságukat. Jelentős darabok elemzésével alapvető olvasottságot és szituációs szemléletű drámaolvasási módszert igyekszik elsajátíttatni. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | 1.szemeszter: Kortárs színház: a színházi kifejezés sokfélesége és határai 2.szemeszter: Profán ikonológia 3.szemeszter: A polgári színjáték: Moliere-től Ibsenig 4.szemeszter: Rituális és szakrális színház: az antikvitás és a középkor színjátékai 5. szemeszter: Theatrum mundi: az Erzsébet-kori színház és Shakespeare 6.szemeszter: Az avantgard színház és leszármazottai 7.szemeszter: A valóság színháza: a realista ábrázolásmód Gogoltól napjainkig 8.szemeszter: A zene színháza: az opera, a balett, az operett és a musical |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Barba,Eugenio - Savarese,Nicola: The secret Art of thr Performer. A Dictionary of Theatre Antropology. Routledge, London and New York, 1991 Clark,Barett H.(szerk.): European Theories of the Drama Crown,New York, 1965. Fischer - Lichte,Erika: A dráma története. Jelenkor, Pécs, 2001. Gajdó Tamás(szerk.): Magyar színháztörténet, 1873-1920. Magyar Könyvklub - OSZMI, Bp., 2001. Képes színháztörténet. Magyar Könyvklub, Bp., 1999. Kerényi Ferenc:(szerk.): Magyar színháztörténet, 1790-1873. Akadémiai, Bp., 1990. Németh Antal(szerk.): Színészeti lexikon. I-II.Győző Andor, Bp., 1930. Simhandl,Peter: Színháztörténet. Helikon, Bp., 1998. Staud Géza - Székely György(szerk.): A színház világtörténete. I- II.Gondolat,Bp.,1986. Székely György: A színjáték világa. Egy művészeti ág társadalomtörténetének vázlata. Gondolat, Bp., 1986. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | Videolejátszó; írásvetítő, diavetítő. |